Monday, March 9, 2009

.maulidur.rasul.

Bismillahirrahmanirrahim...



ehehe... (saya suka menulis!!!)



Alhamdulillah, masih lagi bernafas... 1,2,3 hirup!!!! Tambahkan lagi amal, tingkatkan iman, interprestasikan diri... InsyaAllah...



Hari ini, hari kemuliaan bagi semua umat Islam. Hari kita meraikan kelahiran nabi Muhammad saw, penghulu sekalian nabi... Mari, banyakkan selawat ke atas nabi...



Tadi, berkesempatan melihat perarakan sempena maulidur rasul di masjid tmn universiti. Teruja melihat banyaknya kumpulan yang menyertai perarakan. Agaknya mungkin tambah teruja bila melihat sendiri perarakan di masjid negara. (teringin sungguh!!!)

Ok, lupakan seketika. Dulu, pernah mendengar,

"masa sehari maulidur rasul inilah, ramai yang bersama-sama menyambut, mengingati kembali sirah perjuangan junjungan mulia kita. Kalau yang jarang berselawat, masa inilah baru diringankan mulut untuk berselawat."

Dulu, berfikiran begini,

"Bukankah memang kewajipan kita untuk berselawat ke atas junjungan mulia Rasulullah saw. Dan dengan selawat yang kita berikan itulah, yang memberi syafaat kepada kita."

Sekarang, begini pula,

"Barulah melihat fenomena manusia yang sebenar. Alangkah ruginya!!! Benar, sambutan sebegini amat diperlukan untuk dunia masyarakat kita."

huhu, dalam hati berdoa, moga Allah sentiasa menjauhkan diri ini dari perkara2yg melalaikan. InsyaAllah...


"sesungguhnya ALLAH dan para malaikat-NYA berselawat kepada nabi MUHAMMAD, wahai orang2 yang beriman berselawatlah kamu sekalian kepadanya dengan selawat yang penuh penghormatan"(surah al ahzab:56)
p/s: sambutan maulidur rasul bukan disambut hari ini sahaja. Tapi suburkan dalam hati kita yea? Moga akhlak rasulullah saw menjadi Qudwah kita!!! yosh, usaha!!!

No comments:

Post a Comment