Thursday, March 25, 2010

meminta.lagi?

Bismillahirrahmanirrahim
Malam makin larut. Saat ini masing2 sudah terlena pada mimpinya. Tapi mata ini x mahu ditutup, entah. Banyak perkara yang sedang bermain di fikiran.

.......................................
Mungkin juga ini?
..............................................
atau itu.
....................................

Apa tu? Entahlah, itulah.
Akal sendiri pun x pasti. taktahu.

Menerawang teratak sahabat. Ada yang rajin mengangkat jari menitip bicara.saban hari. Tapi tak kurang kalah sama dengan hazirah. Lengang, sepi......
Pernah merasai kecewa? sedih?
sama tak dengan futur? Emmmmm....
urrrrrmmmmm. *geleng-geleng* entahlah

Dahulu, di sekolah, acapkali membincangkan futur. futur itu.futur ini.
Sehinggakan membina utuh alam hati
Oh yeah! Saya mampu melawan futur. Saya rasa kuat!
Namun, dalam kegelapan malam ini, seolah-olah ada yang cuba meruntuhkan satu-persatu benteng itu.
Oh Allah, dinding imanku makin rapuh!
Itulah, pernah seorang ukhti berpesan jangan menyangka kita ini kuat hanya kerana kita sudah menerima segala ilmu tentangnya. Tetapi ujian Allah itu bukan diukur berdasarkan kelemahan dan kekuatan fizikal diri kita, sebaliknya diuji sejauh mana imanmu, dik! Lihatlah berapa ramai para cendekiawan yang hanyut dek ujian yang dialami sedangkan ilmunya setinggi langit. Tak kurang juga kononnya 'ustaz2'. Teruskan berdoa, doa itu cahaya dan senjata kita. Ampuhkan imanmu selalu, dik!

Bukankah dalam kalamullah al-'aziz berfirman [al-ankabut:2]
Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan engan berkata " kami beriman, sedangkan mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?"
"
Kini, walaupun belum lagi bergelar mahasiswi. belum lagi merasai jarak yang jauh antara sahabat yang lain sudah merasai kefuturan iman itu sedikit demi sedikit. seolah-olah lagaknya sudah mengalah.
BELUM,
dengan bertanyakan pada ukhti2, alhamdulillah makin bercambah. moga makin subur.

[kata ukhti lagi] kadang2 kita xkuat, memang kita lemah. Tapi kita ada doa. biar xsiapa tahu. xsiapa nampak. xsiapa perasan. tapi, DOA bukan sekadar kata2 picisan yang mengadu lemah. longlai. DOA rantaian hati kita dengan rabb. Jangan putus doa atau Allah putus sayang pada kita. jangan segan minta pendapat dari sahabat2 kita, atau paling tidak minta senyumnya. Itulah tautan ukhuwwah ya dik.

Minta. minta lagi. memang kita banyak kali minta. mintalah pada-Dia sebab Dia xkan mengejek kita. xkan membiarkan kita, malahan makin rindu...

1 comment:

  1. ranjau futur sedang menanti di hadapan.masa untuk persiapkan diri sebelum meredah.

    ReplyDelete